You are currently viewing Mechanika samochodowa, a stacja kontroli pojazdów

Mechanika samochodowa, a stacja kontroli pojazdów

Posiadanie samochodu, to nie tylko przyjemności, ale także obowiązki. Niestety słynne perpetuum mobile jeszcze nie zostało wynalezione, dlatego większość z nas przyjemniej raz w roku musi poddać swój samochód kontroli i naprawie drobnych usterek. W tym celu powstały właśnie stacje diagnostyczne i warsztaty samochodowe.

Czym zajmuje się mechanika samochodowa?

Mechanika samochodowaMechanik samochodowy to osoba zajmująca się projektowaniem, konstruowaniem, budową a także naprawą pojazdów mechanicznych różnego typu, czyli wszystkim tym czym zajmuje się mechanika samochodowa. Swoją prace wykonują oni najczęściej w warsztatach. Pośród ich usług możemy wyróżnić serwis i naprawę:

  • elektromechaniki samochodowej (alternatory, układy wydechowe, rozruszniki itp.)
  • komputera samochodowego
  • klimatyzacji
  • układów elektrycznych i elektronicznych (alarmy, immobilisery, zamki itd.)
  • zawieszenia i układu kierowniczego
  • układu hamulcowego
  • elementy budowy (filtry, poduszki, wahacze)

Wszystkie działania, mają szczególnie na celu zapewnienie sprawności auta, wykorzystując do tego zdobytą podczas nauki wiedzę na temat budowy pojazdów. W warsztatach samochodowych możemy więc wykonać komputerową diagnozę, usunąć filtry cząstek stałych czy wymienić klocki hamulcowe.

Usługi jakie oferuje stacja diagnostyczna

stacja diagnostycznaZadaniem stacji diagnostycznej, jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Samochody, zwłaszcza te które przekroczyły trzy lata, mają obowiązek przejścia przez co roczny przegląd techniczny. Aby samochód mógł zostać dopuszczony do ruchu, musi spełniać ustalone przepisami normy, które sprawdzane są właśnie na stacjach diagnostycznych. Pierwszym krokiem jaki wykonuje diagnosta jest sprawdzenie numeru VIN, czy jest on zgodny z tym podanym w dowodzie rejestracyjnym. Następnie kontroli zostaje poddane wyposażenie samochodu, które powinno zawierać ważną gaśnicę oraz trójkąt. Sprawdzeniu poddana jest również przepuszczalność światła szyb, zgodnie z przepisami dla szyb bocznych wynosi ona 70%, a dla przednich 75%, a także stan wycieraczek. Kolejnym elementem, który podlega kontroli jest oświetlenie, sprawdzane są tutaj kierunkowskazy, reflektory i światła stopu, barwa oraz natężenie światła. Dalej przystępuje się do tzw. wewnętrznego przeglądu, czyli badany jest układ hamulcowy, kondycja zawieszenia, tarcze hamulcowe. Badanie to przeprowadza się na specjalnych rolkach. Następnie sprawdzany zostaje układ kierowniczy, stan filtrów, kondycja ogumienia. Dodatkowo podczas przeglądu sprawdzane jest, czy nie ma wycieków płynów eksploatacyjnych. Ceny takich usług nie dużo się różni w zależności od miasta. Koszt przeglądu diagnostycznego w Warszawie czy Bydgoszczy to ok. 100 zł do samochodów o masie do 3,5 tony. Cena wzrasta natomiast dla aut wyposażonych w instalację gazową tu często wynosi ona ok. 120 zł.

Prawidłowa stacja kontroli pojazdów

stacja diagnostycznaStacje diagnostyczne muszą spełniać wymaganie ustalone przez Ministra Transportu i Budownictwa. Każda stacja powinna posiadać:

  • instrukcję obsługi urządzeń i przyrządów znajdujących się w wyposażeniu stacji;
  • informację z kryteriami oceny pojazdów poddawanych badaniu;
  • decyzję na której znajduje się pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego;
  • 4 miejsca do parkowania dla samochodów o masie do 3,5 t i 2 miejsca dla pozostałych pojazdów;
  • nawierzchnię bitumiczną, betonową bądź kostkową na wjeździe na stanowisko kontrolne, jej długość dla samochodów do 3,5 t
  • powinna wynosić 3 m, natomiast dla tych o większej masie 6 m;
  • inna działalność w tym samym budynku;
  • osobne stanowisko zewnętrzne do pomiarów akustycznych;

Ponad to każdy diagnosta powinien posiadać identyfikator osobisty, który zawiera jego imię i nazwisko, zdjęcie oraz kod rozpoznawczy stacji kontrolnej i numer uprawnienia diagnosty.


Więcej w tym temacie znajdziemy na:


Podsumowanie

Każdy kto posiada samochód, musi przygotować się na coroczną wizytę na stacji kontrolnej, w celu otrzymania pozwolenia na uczestnictwo w ruchu drogowym. W kwestii warsztatów samochodowych, nie ma już takiego obowiązku. Wybieramy się tam tylko wtedy, gdy nasz pojazd wymaga naprawy. Warto też zaznaczyć, że na stanowisku kontroli pojazdu, nie dokonamy naprawy uszkodzonego elementu.

Dodaj komentarz